1984 - Porsche 928 S - Platinum metallic

Machtig om deze engine porn te zien en spannend afwachten tot je deze weer kan beginnen inrijden.

Na de inrijperiode: gas erop  >:D
 
Ze hebben de week voor Kerst nog hard doorgewerkt en komende zaterdag ga ik 'm ophalen. Op de valreep nog voor het einde van het jaar.
Hij staat er sinds 6 juli, dus ik heb 'm toch wel even moeten missen.
Ik kijk er enorm naar uit!

In afwachting had ik nog wat speelgoed als knutselprojectje.









   
 

Bijlagen

  • IMG_4016.jpeg
    IMG_4016.jpeg
    214,4 KB · Weergaven: 148
  • IMG_4019.jpeg
    IMG_4019.jpeg
    202,3 KB · Weergaven: 148
  • IMG_4026.jpeg
    IMG_4026.jpeg
    163,3 KB · Weergaven: 150
  • IMG_4028.jpeg
    IMG_4028.jpeg
    112,2 KB · Weergaven: 148
  • IMG_4038.jpeg
    IMG_4038.jpeg
    62,2 KB · Weergaven: 146
De shark is terug!

Ondertussen een kleine maand terug achter het stuur. In de eerste 2 weken 1000km gedaan, weer of geen weer. Enkel in de sneeuw heb ik hem een weekje op stal gelaten.
Hij staat erg vuil, but who cares..

Zo'n alusil blok vraagt blijkbaar om stevig ingereden te worden. De eerste 150km rustig, maar daarna toch al meteen hoger in toeren moeten gaan.
De V8 gromt mooi en diep, en er zijn duidelijk een aantal paarden wakker geworden na de motorrevisie.
Het is echt een zalige bak om mee rond te bollen.

Laat de lente maar beginnen!

 

Bijlagen

  • IMG_4529.jpeg
    IMG_4529.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 98
Ondertussen weer wat verder gebold. 183.600km op de teller.
Niet probleemloos jammergenoeg.

Na de motorrevisie is het een paar duizend kilometer goed gegaan, maar het verbruik bleef me toch wel tegenvallen (nog steeds dik 20 liter).
In de lente zag ik plots ook weer een te groot plasje olie onder de auto liggen. Eén van de nieuwe nokkenashuispakkingen was beginnen lekken op de plaats waar er dicht bij de rand olie aan 5 bar naar boven stroomt. Lekte er aan hoog tempo uit en liep over de uitlaat, dus niet om verder te rijden (begon ook snel te roken en te stinken).
Een werkje dat maar net lukt met de motor in de auto, en waarvoor je eigenlijk veel makkelijker bent als de motor eruit gehaald wordt. Niet zomaar iets wat ik met mijn DIY skills kan aanpakken dus. De auto terug naar Nederland laten slepen en daar terwijl ook opnieuw naar het verbruik gekeken. De auto had al nieuwe injectoren (sinds 2019, factuur van 800€ enkel onderdelen), maar alle andere componenten waren reeds nagelopen of vernieuwd. Ik had de ECU's en MAF laten nameten bij JDS Porsche in de UK, brandstofdrukdempers vernieuwd, druk in de fuelrails perfect volgens werkplaatshandboek, etc. Dan toch maar nieuwe injectoren geplaatst en de CO uitstoot ging drastisch omlaag. Het is nog niet perfect (MAF instelling staat op zijn minimum en nog steeds net iets te rijk), maar al heel wat beter dan voorheen. Vooral kortere ritten als daily en hij blijft dorstig (19 liter per 100km). Eens je effectief 100km autostrade doet zakt het wel tot 15 liter, maar dat is toch nog net iets meer dan wat andere bereiken met hun S2.

Anyway, de auto net op tijd terug kunnen ophalen voor mijn trouw begin juli 2024.

IMG_5341.jpeg

In het najaar nog een dikke 4000 km rondgereden, tot ik rond nieuwjaar opnieuw een olielek had. Zelfde probleem, maar nu de nokkenashuispakking op de andere cilinderbank. Die originele pakkingen zijn blijkbaar heel flimsy en durven wel nog eens te breken. Begin februari opnieuw laten slepen naar Utrecht.
Terwijl hij daar dan toch staat meteen maar beslist om de rammel in de versnellingsbak aan te pakken. Bij stationair draaien zat er echt wel een rammeltje in, ondanks dat hij wel vlot schakelt en niet kraakt. Maargoed, toch de bak laten reviseren, en dan doe je het best meteen goed. Meteen ook de lagers in de torque tube vernieuwd, wat een typisch slijtagedeel is bij zo'n 928.

WhatsApp Image 2025-03-30 at 17.17.58.jpeg

WhatsApp Image 2025-03-30 at 17.18.22.jpeg

WhatsApp Image 2025-03-30 at 17.19.26.jpeg

De nodige synchro's en lagers vernieuwd en weer gemonteerd. Hij schakelt mooi zacht, maar bij het testrijden is er precies toch nog steeds wel een rammeltje hoorbaar. Hij gaat dus opnieuw open. Ik ging 'm eigenlijk deze week terug gaan ophalen, maar dat is dus met een paar weken uitgesteld.

Het piekt wel. Dit is de tweede lente op rij dat hij niet bolt. Maargoed, normaal heb ik hem wel binnenkort terug, en hij wordt er telkens wel beter op!

WhatsApp Image 2025-04-05 at 14.58.33.jpeg

WhatsApp Image 2025-04-05 at 14.58.45.jpeg
 
Precies toch een beetje een haat liefde relatie met de Porsche. Genieten als hij rijd maar precies toch ook al wat stilgestaan en wat geld moeten insteken. Hopelijk ben je er nu eventjes vanaf en kan je volop genieten van de Porsche deze zomer...

Ps: proficiat met uw trouw...
 
Thanks!
Maar 't is toch vooral liefde hoor. Je weet op voorhand dat het altijd wel iets zal zijn met zo'n oldie.
Ik kon evengoed nog 10 jaar gereden hebben met die versnellingsbak, maar het perfectionisme neemt dan wel eens de bovenhand.

Achteraf gezien kon ik misschien wel een goedkoper exemplaar gevonden hebben, en daar evenveel geld in gepompt hebben om een even goede auto te hebben. Zeker als ik in de toekomst toch ook eens alle tapijt en het leer zou willen vernieuwen. Wat ben ik dan geweest met mijn propere aankoop? Een net gebruikt interieur is ook niet zoveel waard tweedehands. Het huidige taxatierapport zit nu al 20k onder het budget dat er al in gekropen is (enfin, taxatie is voor de revisie van de 5-bak gebeurd).
Nu, ik ben niet van plan hem te verkopen, en mocht hij de komende 10 jaar wat stijgen in waarde, dan komen die bedragen wel weer wat in elkaars buurt.

Soms moet je, kietekietgewijs, niet teveel nadenken over de dollars. Al vind ik niet dat ze hier 'verloren' zijn. Zolang je je er geen pijn voor moet doen..
 
Hmmm, erg vervelend als problemen terugkeren en niet deftig opgelost geraken, ik ken het... Succes!
 
Ja, dan zit je al bij een specialist ter zake, en dan nog kan het mislopen. Henk had nu speciaal nieuwe aftermarket pakkingen uit de VS laten overkomen in de hoop dat die beter zouden zijn dan de originele, maar de pasvorm is precies niet perfect want hij begon daarna direct opnieuw te lekken. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
 
Ziet er netjes uit, ook de onderkant!

Heb jij al iets vernieuwd qua ophanging/rubbers/...?
 
Een nieuw stuurhuis, maar verder nog niks aan het onderstel. De rubbers zien er nog degelijk uit en er is geen gerammel. Hij rijdt en remt recht, dus dat zit voorlopig nog goed, al zie ik me in de toekomst wel nog eens een refresh doorvoeren.
Sinds kort is er een KW V3 set voor de 928 ontwikkeld (ook in 'classic' kleurstelling ipv. snoepwinkel kleuren). Er zijn er al enkelen op pff.de die deze gemonteerd hebben en de ervaringen zijn positief.
 
Ondertussen staat hij weer op de oprit. Na het terug samensteken van de versnellingsbak zat er toch nog een klein rammeltje in en is hij weer opengemaakt. De tandwielen van de achteruit durven wel een beetje geluid maken. Die zijn echter niet meer te vinden.
De lagers in de aandrijfas naar de versnellingsbak zijn ook vervangen geweest, want die zijn na 40 jaar ook niet meer stil.

Hij schakelt weer heel fijn en precies!

Vlak voor de pakkingen opnieuw begonnen te lekken had ik een afspraak voor een nieuwe voorruit, dat is toen niet doorgegaan en nu eindelijk ook vervangen.
Dat scheelt echt dag en nacht wanneer de zon laag zit!

Vorig weekend dik 500 km gebold, per uitzondering is dat op 1 tank gelukt. Het verbruik hier korte stukjes in de buurt versus lange afstanden aan constante snelheid scheelt enorm.
Thuis drinkt hij met gemak 19-20 liter. Op de snelweg komt hij toe met 14,5 liter. (misschien nog wat minder zonder airco)
Die 4.7 V8 is dorstig.

IMG_7168.jpeg
 
Nice!

Het verbruik zou ik niet wakker van liggen als hij verder goed rijdt, tis tenslotte geen daily toch
 
Back
Bovenaan