Ondertussen weer wat verder gebold. 183.600km op de teller.
Niet probleemloos jammergenoeg.
Na de motorrevisie is het een paar duizend kilometer goed gegaan, maar het verbruik bleef me toch wel tegenvallen (nog steeds dik 20 liter).
In de lente zag ik plots ook weer een te groot plasje olie onder de auto liggen. Eén van de nieuwe nokkenashuispakkingen was beginnen lekken op de plaats waar er dicht bij de rand olie aan 5 bar naar boven stroomt. Lekte er aan hoog tempo uit en liep over de uitlaat, dus niet om verder te rijden (begon ook snel te roken en te stinken).
Een werkje dat maar net lukt met de motor in de auto, en waarvoor je eigenlijk veel makkelijker bent als de motor eruit gehaald wordt. Niet zomaar iets wat ik met mijn DIY skills kan aanpakken dus. De auto terug naar Nederland laten slepen en daar terwijl ook opnieuw naar het verbruik gekeken. De auto had al nieuwe injectoren (sinds 2019, factuur van 800€ enkel onderdelen), maar alle andere componenten waren reeds nagelopen of vernieuwd. Ik had de ECU's en MAF laten nameten bij JDS Porsche in de UK, brandstofdrukdempers vernieuwd, druk in de fuelrails perfect volgens werkplaatshandboek, etc. Dan toch maar nieuwe injectoren geplaatst en de CO uitstoot ging drastisch omlaag. Het is nog niet perfect (MAF instelling staat op zijn minimum en nog steeds net iets te rijk), maar al heel wat beter dan voorheen. Vooral kortere ritten als daily en hij blijft dorstig (19 liter per 100km). Eens je effectief 100km autostrade doet zakt het wel tot 15 liter, maar dat is toch nog net iets meer dan wat andere bereiken met hun S2.
Anyway, de auto net op tijd terug kunnen ophalen voor mijn trouw begin juli 2024.
In het najaar nog een dikke 4000 km rondgereden, tot ik rond nieuwjaar opnieuw een olielek had. Zelfde probleem, maar nu de nokkenashuispakking op de andere cilinderbank. Die originele pakkingen zijn blijkbaar heel flimsy en durven wel nog eens te breken. Begin februari opnieuw laten slepen naar Utrecht.
Terwijl hij daar dan toch staat meteen maar beslist om de rammel in de versnellingsbak aan te pakken. Bij stationair draaien zat er echt wel een rammeltje in, ondanks dat hij wel vlot schakelt en niet kraakt. Maargoed, toch de bak laten reviseren, en dan doe je het best meteen goed. Meteen ook de lagers in de torque tube vernieuwd, wat een typisch slijtagedeel is bij zo'n 928.
De nodige synchro's en lagers vernieuwd en weer gemonteerd. Hij schakelt mooi zacht, maar bij het testrijden is er precies toch nog steeds wel een rammeltje hoorbaar. Hij gaat dus opnieuw open. Ik ging 'm eigenlijk deze week terug gaan ophalen, maar dat is dus met een paar weken uitgesteld.
Het piekt wel. Dit is de tweede lente op rij dat hij niet bolt. Maargoed, normaal heb ik hem wel binnenkort terug, en hij wordt er telkens wel beter op!
