Sterk kreunend geluid

JanVBK

Nieuw
Bij mijn BMW 330e (2021) merk ik op dat, wanneer ik de stuur verdraai bij stilstand (in hybrid mode rijklaar, maar dus zonder draaiende motor) dit een sterk kreunend lawaai maakt. Nu, bij alle auto's hoor je de banden of voortrein wel wat als je het stuurt draait in stilstand maar hier valt het wel enorm op. Ik heb al wagens gehad met bredere banden en het lawaai was stukken minder. Het is echt een sterk kreunend, krakend lawaai. Kilometerstand ca. 54.000
 
Ik had dit bij mijn F10, ik heb dit bij mijn G31 bij het opdraaien van mijn oprit (traag, maar iets sneller dan in parkeren bij het 90 graden insturen).
 
Nee. Ik vermoed iets in de draagarmrubbers die anders belast worden. Het kan natuurlijk nooit kwaad om de ophanging te laten checken, wie weet is er iets mis met jou auto dat gevaarlijk kan zijn...
Ik heb mijn auto (occasie, 4 jaar oud) nog maar een goeie 2 maand. Was een premium selection via officiële BMW garage met een goeie 50.000 km. Ik denk niet dat er iets ernstig kan zijn maar idd: ik laat het eens checken.
 
Ik heb mijn auto (occasie, 4 jaar oud) nog maar een goeie 2 maand. Was een premium selection via officiële BMW garage met een goeie 50.000 km. Ik denk niet dat er iets ernstig kan zijn maar idd: ik laat het eens checken.
PS garantie betekent weinig: soms worden die auto's geimporteerd van elders en passeren die vlot de keuring. In mijn ervaring moet het al erg zijn vooraleer de keuring ophangingsproblemen opmerkt. Bij mij was het zelfs nog erger, toen ik de mijne moest laten keuren, was ik benieuwd om de data op het scherm te zien (rigiditeit, verschil links en rechts).

Ik liep mee naast de auto, ze waren bezig met werken aan den trilunit, hij veranderde van lijn en keerde weer naar de andere terug zonder de trilplaat daar te gebruiken en op het einde zei de man dat ik mijn papieren mocht ophalen. Ik vroeg hem of de dempers niet moesten gecontroleerd worden, waarop hij zei: dat zijn adaptieve dempers, dat regelt zichzelf. Ik wou dat ik het had kunnen opnemen.

Saignant detail: ik heb luchtvering, maar geen adaptieve dempers. Dan weet je al genoeg. Ik kreeg wel een sticker op mijn dashboard gekleefd omdat mijn winterbanden slechts 240 km/u aankonden. Oef, nu ben ik gerust...
 
PS garantie betekent weinig: soms worden die auto's geimporteerd van elders en passeren die vlot de keuring. In mijn ervaring moet het al erg zijn vooraleer de keuring ophangingsproblemen opmerkt. Bij mij was het zelfs nog erger, toen ik de mijne moest laten keuren, was ik benieuwd om de data op het scherm te zien (rigiditeit, verschil links en rechts).

Ik liep mee naast de auto, ze waren bezig met werken aan den trilunit, hij veranderde van lijn en keerde weer naar de andere terug zonder de trilplaat daar te gebruiken en op het einde zei de man dat ik mijn papieren mocht ophalen. Ik vroeg hem of de dempers niet moesten gecontroleerd worden, waarop hij zei: dat zijn adaptieve dempers, dat regelt zichzelf. Ik wou dat ik het had kunnen opnemen.

Saignant detail: ik heb luchtvering, maar geen adaptieve dempers. Dan weet je al genoeg. Ik kreeg wel een sticker op mijn dashboard gekleefd omdat mijn winterbanden slechts 240 km/u aankonden. Oef, nu ben ik gerust...
De mijne reed voordien rond in het Antwerpse. Maar ik denk van de ophanging toch eens te laten checken...Bedank voor je reacties in elk geval
 
Back
Bovenaan